tisdag 27 april 2010

Att svära eller inte svära?

Idag på väg hem från skolan, hade Alexander diverse funderingar kring svordomar. Vad man får säga och inte säga. Hans kompisar hade busat och sagt "fan" och visat fingret i skolan idag. Han sa att det var flera pojkar som gjort det, men inte han...(jasså? Man har en liten ängel kanske.) Lät ungefär såhär:

Alex: "Man får inte säga Fan och så finns det fler ord på F. Det finns ett annat på F, det får man absolut inte säga! Vad var det nu?"
Mamma: "Det kommer jag inte ihåg."
Alex: "Nu vet jag! Men om man visar fingret så får man säga Fuck You, det gör inget."
Mamma: "Nej det ska man inte säga, Eriks pappa är från USA så för honom låter det väldigt illa."
Alex: "Det finns ord på K också. Vet du vilket jag menar?"
Mamma: "Ja det vet jag."
Alex: "Det får man absolut inte säga! Det vill jag inte ens säga. Fast egentligen, du och pappa har ju gjort det..."
(jag håller mig för skratt)
Mamma: "Ja det har vi."
Alex: "Alla som du känner har gjort det. Alla."
Mamma: "Ja alla som har barn."
Alex: "Men Fan kan man säga!"
Mamma: "Man kan säga Attans eller Sablars, om man blir arg".
Alex: "Men om någon har dött som man tyckte jätte-, jättemycket om då får man säga K-ordet. Ja då får man säga alla svordomar i hela världen!"
(jag ser framför mig hur man börjar svära K- och F-ord då man fått ett sorgebesked)
Alex: "För då är man så ledsen så man nästan dör själv."
Mamma: "Ja det får man."

Jag bara viker mig ibland! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar